
 1 

HOW NEW IS ONLINE NEWS?  ONLINE NEWS SERVICES IN CHINA AND 

SOUTH KOREA* 

 

Thomas Chase, Monash University 

 

 

 

 

 

 

As use of the Internet has become progressively widespread in China and South 

Korea, so too has it assumed an increasingly prominent role within the political 

processes of both countries.  Over recent years in China, there have been numerous 

examples of the Internet being used to facilitate the mass dissemination of politically-

sensitive information, circumventing traditional methods of information control and 

effectively exercising an agenda setting power that necessitates a response by the 

Party-State.1  At the same time, the Internet has also become a key medium which the 

Chinese Communist Party has sought to utilise to guide the content and direction of 

public political discourse.  In South Korea, the Internet has been at the centre of 

several recent, notable civil society campaigns and has also been adopted by South 

Korean political candidates, their parties and supporters as an important promotional 

tool, sometimes to great electoral effect.2   

                                                
*This paper was presented to the 17

th 
Biennial Conference of the Asian Studies Association of 

Australia in Melbourne 1-3 July 2008. It has been peer reviewed via a double blind referee process and 
appears on the Conference Proceedings Website by the permission of the author who retains copyright. 
This paper may be downloaded for fair use under the Copyright Act (1954), its later amendments and 
other relevant legislation. 
 
1 One prominent example is the breaking of the news blackout on the spread of the SARS virus in 2003.  
By being able to access and distribute information about the virus online, a critical-mass of public 
opinion contributed to a reversal in the Government’s policy of maintaining a news blackout of the 
epidemic.  Hung, C.-f. (2006). The Politics of Cyber Participation in the PRC: The Implication of 
Contingency for the Awareness of Citizens' Rights. Issues and Studies, 42(4), 137-173. p. 152.  In 
another case, the Internet was used to publicise the illegal manufacture of fireworks in a Jiangxi school 
that led to the explosion and death of numerous teachers and students.  See Barmé, G. R., & Davies, G. 
(2004). Have We Been Noticed Yet? Intellectual Contestation and the Chinese Web. In E. Gu & M. 
Goldman (Eds.), Chinese Intellectuals Between State and Market (pp. 79-108). London: Routledge 
Curzon. p. 77 
2 2002 was a landmark year which signalled the emergence of the Internet in Korean politics.  Roh 
Moo-hyun’s election as President in that year was seen by many as being decisively aided by the 
extensive Internet-based fundraising, promotion and advertising that supported his campaign, leading 



 2 

 

While these and other high-profile political developments have attracted considerable 

academic and broader interest, it is valuable to consider the role of the Internet 

“..beyond the narrow scope of overt political protest and obvious political change.”3  

Examining the daily practice of Internet-mediated political communication and how it 

contributes to public political communication in both China and South Korea may be 

more effective in helping to predict the longer-term political impact of this medium in 

both countries.  The nature and characteristics of political information mediated by 

online news services represents a pertinent starting point for such an analysis.  

Surveys of Internet use in both countries have consistently shown that accessing 

online sources of news information is one of the most popular activities amongst 

Internet users.4  As online news services represent a particularly frequent and 

commonplace mode of online political communication, this paper will analyse the 

emergence of online news services in their respective national contexts, before 

discussing the results of a qualitative analysis of a variety of online news sources in 

both countries in order to address this papers central question: what are the 

characteristics of this type of political communication and how will online news 

services contribute to the evolution of public political discourse in both countries?   

 

Chinese and Korean Online News Services in Context 

 

Robert Keohane and Joseph Nye have argued persuasively for the need to temper 

expectations about Internet-driven political transformation by recognising the extent 

to which the forces of globalised communication overlap and rest on the traditional 

                                                                                                                                       
to him being dubbed Korea’s first “Internet President”.  Chang, W.-y., & Lee, W.-t. (2006). 
Cyberactivism and Political Empowerment in Civil Society. Korea Journal, 46(4), 137-167. p. 160.  
Also in 2002, Korean online activists coordinated the massive civil demonstrations which were held to 
protest against the US Government after a US army tank crushed to death two Korean schoolgirls.  
Kim, Y.-c., & Kim, K.-s. (2006). Online Storytellers: Blogging in South Korea. Georgetown Journal of 
International Affairs, 7(1), 9-16. p. 10.      
3 MacKinnon, R. (2008). Flatter World and Thicker Walls? Blogs, Censorship and Civic Discourse in 
China. Public Choice, 134, 31-46. p. 45. 
4 See for Korea and China respectively, National Internet Development Agency of Korea - Survey on 
Computer and Internet Usage - Executive Summary [Electronic (2007). Version]. Retrieved 
15/02/2008 from http://isis.nida.or.kr/eng/., CNNIC - July 2007 Statistical Report on Internet 
Development in China [Electronic (2007). Version]. Retrieved 1/02/2008 from 
http://www.cnnic.cn/en/index/0O/index.htm.    



 3 

world where power depends on geographically based institutions.5  It is a theme 

further developed by James Curran and Myung-Jin Park in their comparative study of 

the influential role still played by national media systems and regulatory frameworks 

in determining the nature of mediated communication in different countries.6  

Recognising that communicative technologies such as the Internet are both shaped by 

as well as shaping societies, it is appropriate that this study should begin by situating 

online news services within their respective national contexts.         

 

In China, online news services form part of the tightly controlled and regulated 

Chinese news media system.  Traditionally, this system has served as the loyal 

‘mouthpiece’ (houshe) of the Communist Party, tasked with inculcating ideologically 

correct views and mobilising the masses in the service of party-state initiatives.  More 

recently, while the essential political goal of the preservation of Party control remains 

unchanged, the Chinese news media is no longer required to dominate all aspects of 

public discourse, but merely those deemed politically sensitive or significant.  This 

more targeted role is reflected in two terms commonly associated with the political 

goals of the Chinese news media: ‘thought work’ (sixiang gongzuo) and the ‘guidance 

of public opinion’ (yulun daoxiang).  Pursuing these goals, however, has been 

complicated by several changes to the broader Chinese media environment in recent 

years.   

 

While the Party-State in the reform era has retained a tight grip over the dissemination 

of political news, the reporting of local affairs, lifestyle matters, fashion, travel, sports, 

entertainment and other ‘soft content’ now proceeds with little or no state 

interference.7  Political journalism has therefore been conducted with a greater 

awareness of the need to make ‘correct’ political news and opinions more palatable to 

consumers by structuring it in more attractive ways or by balancing its presentation 

with more engaging, non-political information.  The news media’s task of ‘guiding 

public opinion’ has also become problematic owing to the recent availability of blogs 

and online discussion forums which have come to function as de-facto news providers, 
                                                
5 Keohane, R., & Nye, J. S. (1998). Power and Interdependence in the Information Age. Foreign 
Affairs, 77(5), 81-94. p. 82 
6 Curran, J., & Park, M.-j. (2000). Beyond Globalization Theory. In J. Curran & M.-j. Park (Eds.), De-
Westernizing Media Studies (pp. 3-18). London: Routledge. p. 14. 
7 Ma, E. K.-w. (2000). Rethinking Media Studies: The Case of China. In J. Curran & M.-j. Park (Eds.), 
De-Westernizing Media Studies (pp. 21-34). London: Routledge. p. 26 



 4 

depriving state-run media of the ability to always set the news agenda by completely 

excluding or suppressing issues from public discussion.  Party anxiety over the loss of 

complete control over the media agenda is reflected in official party publications and 

journals where Party scholars consider the Party’s loss of information supremacy, the 

Internet’s pluralisation of information sources and the resulting need to update 

traditional ‘thought work’ methods to deal with this challenge.8       

 

In contrast to this, within South Korea’s democratic political framework, the news 

media system is a relatively unfettered institution of public communication, intended 

to function as an important public space within which the exchange and contestation 

of political ideas may occur.  The extent to which this role is fulfilled, however, is a 

point of some contention among many Korean media studies scholars.  Many claim 

that the dominant, mainstream news media companies, as coopted partners of 

authoritarian governments during the pre-democratic period, retain the conservative 

ideological biases and vested factional interests of that time.9  Since democratisation, 

the continuing conservative bias in the mainstream news media is seen as reflecting 

the inability of a deregulated economic market to effectively pluralise these 

conservative institutions or make them more representative.10  In short, the state of 

much of the mainstream news media is seen as symptomatic of Korea’s transition to a 

form of procedural rather than fully substantive democracy, within which power 

continues to be concentrated in conservative-dominated institutions of public 

communication that fail to reflect the views of broader Korean society. 

 

Within this broader media context, while many of the South Korean online news 

services launched over the past decade or so have predominantly commercial 

objectives, there has also been a notable proliferation of news sites established to 
                                                
8 See, for example, Tao, C. (2007). The Impact of the Internet and the Modernisation of Political 
Thought Work (Hulianwang chongji yu sixiang zhengzhi gongzuo de yushi jujin). Lilun Tansuo, 2(164), 
73-74.  Huo, Y., & Li, Y. (2007). The Development of the Internet and the Challenge Faced by 
Political Thought Work (Hulianwang fazhan yu sixiang zhengzhi gongzuo mianlin de tiaozhan). Lilun 
Tansuo, 3(165), 65-67.  Liu, X. (2005). Correctly Recognize and Reply to the Influence of Internet on 
Ideological and Political Work (Zhengque renshi he yingdui hulianwang dui sixiang zhengzhi gongzuo 
de yingxiang). Tianjinshi Caimao Guanli Ganbu Xueyuan Xuebao, 2, 45-46. 
9 See, for example, Choi, J.-j. (2005). Democracy After Democratization - The Korean Experience. 
Seoul: Humanitas. p. 15.  Also, Yang, S.-M. (2002). The Media Tax Probe and Media Reform in South 
Korea. Harvard Asia Quarterly, 6(1), 31-36. p. 33. 
10 Kang, M.-k. (2005). The Struggle for Press Freedom and Emergence of "Unelected" Media Power in 
South Korea. In J. N. Erni & S. K. Chua (Eds.), Asian Media Studies: Politics of Subjectivities (pp. 75-
90). Malden: Blackwell Publishing. p. 80. 



 5 

explicitly challenge Korea’s conservative media order.  For many political activists 

and concerned citizens, online news services and the Internet generally, are envisaged 

as capable of facilitating more robust and diverse political discourse and thus 

“..overcome the pre-existing limitations of public sphere discussion.”11 

 

Analysing Online News Coverage: the North Korean Nuclear Test 

 

In this paper, the October 2006 North Korean nuclear test was chosen as a case study 

to assess the nature and characteristics of different online news services in both 

countries.  A qualitative analysis of coverage of the nuclear test was conducted by 

selecting a total of one-hundred and twenty-five news articles with ‘nuclear test’ (he 

shiyan / haek silhŏm) in the headline from the archives of five different online news 

sites.  Articles were selected by date in order to get a sample of coverage that was 

spread fairly evenly over the course of the month of October, with articles whose 

content was deemed tangential to the issue of the nuclear test being removed from the 

sample.  Among the five sources of online news analysed, two were Chinese (the 

People’s Daily Online and QQ.com) while three were Korean (Chosun.com, Naver 

and OhmyNews).  The People’s Daily Online was selected as it is the flagship of 

China’s state- run media system and one of the most prominent sources of national 

and international news on the Chinese-language web.  QQ.com was selected on the 

basis of it being China’s most popular commercial Internet portal which offers users a 

variety of services, including news.12  Chosun.com, was selected because it is the 

online version of the Chosun Ilbo newspaper, one of Korea’s most influential and 

dominant conservative media institutions.  Naver, like QQ.com, is a commercial 

Internet portal and the most popular website in Korea.  Amongst its many services, 

Naver also offers up to date news information.  Finally, OhmyNews was selected on 

the basis of it being Korea’s best known citizen journalist website.  OhmyNews allows 

registered users, known as ‘news guerrillas’, to contribute news articles where, once 

they are approved by OhmyNews’ professional editors, they are published on the 

OhmyNews website.     

 
                                                
11 Paek, S.-k. (2003). Political Discussion and the Internet (Chŏngch'i Tamron kwa Intŏnet). Seoul: 
Communication Books. p. 36. 
12 Claimed on company website and supported by data from Internet traffic monitoring service, 
Alexa.com 



 6 

Chinese Coverage: 

 

The North Korean nuclear test represented a significant blow to the Chinese-

sponsored Six-Party Talks and, having invested several years in resolving the issue 

through this framework, was also a blow to Chinese prestige.13  However, while a 

setback for Chinese foreign policy, the state-run media coverage analysed in the 

sample contained no obvious factual distortions or omissions of pertinent facts from 

its coverage in an attempt to control public political discourse.  Solid argumentation 

and reasoning was present throughout the articles featured on the People’s Daily 

Online and QQ.com websites.   

 

For example, North Korean claims of needing a nuclear weapon to protect itself from 

foreign attack were rejected by noting the security guarantees given by other nations 

participating in the Six-Party Talks and by referring to the content of previous Joint 

Declarations produced by these negotiations.  The frank assessment that the test was 

in fact carried out by North Korea as a way of increasing its bargaining power within 

the Six-Party Talks was instead offered as a likely explanation.  The relatively-free 

nature of Chinese coverage was also reflected in the wide variety of reactions to the 

test, albeit mainly those that occurred at an official or government level, that were 

presented.  Reactions from governments and leaders from all the nations participating 

in the Six-Party talks, including North Korea, were presented frequently and in 

significant detail, while statements from other interested parties such as NATO, the 

IAEA, Brazil, Australia, Italy and others were also featured.          

 

Despite these aspects of coverage which pointed toward an even-handed reporting of 

the nuclear test, other features identified within the Chinese samples indicated that 

Party-State interests were still exercising an important influence over the nature of 

coverage.  One of the obvious characteristics displayed in Chinese samples was the 

uniformity in content between the two news sources analysed.  Not only were many 

of the QQ.com articles originally sourced from the People’s Daily Online, but many 

phrases, quotes and other aspects of content were repeated throughout the Chinese 

samples.  There appears to have been a strict adherence by QQ.com to Chinese 
                                                
13 Snyder, S. (2007). Responses to North Korea's Nuclear Test: Capitulation or Collective Action? The 
Washington Quarterly, 30(9), 33-43. p. 36. 



 7 

Internet regulations which stipulate that private providers of news information must 

only disseminate news drawn from state-run sources.14  This consistency between 

both sources of Chinese online news allowed for the identification of three distinct 

themes that appeared in both the People’s Daily Online and QQ.com articles.   

 

The first common theme identified in Chinese coverage was the strong and 

unequivocal condemnation of the test by the Chinese Government.  An official 

Chinese government statement quoted in several articles within the sample asserted 

that, “North Korea has disregarded the opposition of international society and 

flagrantly conducted a nuclear test.”  The term used in this statement, hanran, 

meaning flagrantly, was seen as significant in that it is usually reserved for China’s 

enemies or rivals, having previously been employed when the Japanese Prime 

Minister visited the Yakusuni Shrine or when the US bombed the Chinese Embassy in 

Belgrade.15  The language employed to condemn North Korea was also notable for its 

blunt nature and uncharacteristic lack of diplomatic ambiguity.  One article noted that 

after the test, “..not only had the Joint Declaration brought about through painstaking 

effort by Chinese diplomats become a piece of waste paper, in adopting this brutish 

course of action, Pyongyang had also violated its commitments and ignored the 

solemn requests of international society.”   

 

The second consistent theme to emerge was an emphasis that North Korean actions 

violated international norms and that a return to the Chinese-sponsored Six-Party 

Talks was the only viable option for resolving this issue.  This was done in a number 

of ways.  Several articles went through a shopping list of countries and governments 

that had responded critically to the test, all essentially repeating the same points that 

North Korean actions were unjustified and a threat to regional stability.  In other 

articles, commentary that described the test as “an action which violates international 

norms” (weibei guoji chaoliu de judong) or that contradicts the “international 

consensus” (guoji gongshi) was common.  These criticisms were often followed by 

the argument that the Six-Party Talks were the “..only method to resolve the issue 
                                                
14 See Article 16 of Administration of Internet News Information Services Provisions (Hulianwang 
Xinwen Xinxi Fuwu Guanli Guiding) [Electronic (2005). Version]. Retrieved 16/04/2008 from 
http://www.cnnic.net.cn/html/Dir/2005/09/27/3184.htm.  
15 Moore, G. J. (2008). How North Korea Threatens China's Interests: Understanding Chinese 
'Duplicity' on the North Korean Nuclear Issue. International Relations of the Asia-Pacific, 8(1), 1-29. p. 
11. 



 8 

accepted by all countries” or that “.. all relevant parties, including China, were calling 

for the recommencement of the Six-Party Talks.”   

 

A final consistent feature which appeared throughout the Chinese news samples was 

the concern that the nuclear test had increased regional tension and, in particular, was 

likely to influence Japan’s strategic posture.  Some commentary noted the 

commitments made in the immediate aftermath of the test by both the United States 

and Japan to cooperate more closely in the area of missile defence and argued that the 

test was likely to strengthen the US-Japanese alliance.  Other articles focused on how 

sections of the Japanese political right were seeking to use the nuclear test to argue for 

more military spending, a more aggressive strategic policy and the “transformation of 

Japan into a great military power” (junshi daguo hua).  It was also repeatedly noted 

that North Korea’s nuclear test had strengthened a minority of right-wing Japanese 

that advocated the acquisition of nuclear weapons by Japan.        

 

South Korean Coverage: 

 

For Koreans, the subject of North Korean nuclear testing forms part of a much larger, 

ongoing debate about inter-Korean relations and reunification; issues which cut to the 

heart of Koreans’ sense of national identity.  Public political discussion of Inter-

Korean issues has also traditionally been very volatile as debate has often reflected 

long-standing social divisions within South Korean society that are rooted in 

ideological and regional differences which stretch as far back as Japanese occupation 

during the 1920’s.16  As such, analysis of coverage of the test presents an excellent 

case study by which to evaluate the communicative practices of different South 

Korean online news media and their contribution to public political discourse. 

 

Chosun.com, the first news service analysed, presented coverage that was 

conservative in its general orientation, often in a way that was well-supported by solid 

argumentation but which other times gave the impression of bias.  For instance, 

within the Chosun.com sample a wide variety of voices on the nuclear test issue were 

presented, although sources that could broadly be seen as supporting the case of South 
                                                
16 Levin, N. D., & Han, Y.-S. (2002). Sunshine in Korea: The South Korean Debate Over Policies 
Toward North Korea. Santa Monica: Rand. p. 54. 



 9 

Korean conservatives, such as US Government officials and US media, conservative 

Grand National Party politicians or conservative civil society groups like the Korean 

Ex-Serviceman’s League, tended to be dealt with in greater detail.  On the other hand, 

when more progressive opinions were featured, such as those of former President and 

proponent of the ‘Sunshine Policy’, Kim Dae-jung or then President Roh Moo-hyun, 

their remarks were more likely to be contrasted with competing viewpoints.     

 

Another noteworthy aspect of Chosun.com’s coverage was its criticism of President 

Roh’s policy of tolerance (poyong chongchaek) toward the North.  It was noted in 

several articles that President Roh and his government had warned that a nuclear test 

would result in a change to the basic approach to Inter-Korean relations but that after 

the test, the government was ignoring a majority of public opinion which was in 

favour of policy revision and stressing the need for a continuation of the Sunshine 

Policy of reconciliation and engagement; what one writer dubbed as “Sun faith” 

(haetpyot singng).17  In particular, the unconditional provision of aid to the North and 

a failure to review joint ventures such as the Kaesŏng Industrial Complex and the Mt 

Kŭmkang tourist attraction were attacked.  This criticism of a lack of reciprocity in 

South Korean policy towards the North represents a consistent feature of conservative 

commentary in South Korean political discourse which, in this case, was persuasively 

argued.18   

 

Other criticisms of the government to emerge within the sample were less convincing 

and often lacked solid argumentation.  One journalist summed up the South Korean 

Government’s response in this way: 

 

In short, this Government has no concern or even understanding of what 

nuclear weapons are.  It does not have the ability to grasp the actual state of 

affairs, nor the ability to deal with nuclear weapons.  As a Government, it is 

blind to the nuclear issue.  Forty-eight million citizens depend on this 

                                                
17 (Sasŏl) T'ongil Yŏngguwon, "dae Puk chechaega pulan yoiniran haesŏk kŏpu" [Electronic (2006). 
Version]. Chosun.com. Retrieved 21/07/2008 from 
http://www.chosun.com/editorials/news/200610/200610270480.html. 
18 Levin and Han, Sunshine in Korea: The South Korean Debate Over Policies Toward North Korea. p. 
37. 



 10 

Government and now it is confronting a North Korea armed with nuclear 

weapons.19 

 

While undoubtedly a serious setback for regional security, many articles in the 

Chosun.com sample overstated the threat this presented.  Describing South Korea as 

standing “defenceless before a nuclear-armed North Korea” (haek mujang han 

Pukhan ap e mubangbi ro soge twaetta), for instance, ignored the protection afforded 

by the United States’ nuclear umbrella as well as decades of Cold War experience 

with the doctrine of deterrence.20  Anxiety was also heightened through the 

considerable space that was devoted to discussing the possibility of a second nuclear 

test, with prominence being given to both observers of North Korea and conservative 

South Korean politicians who predicted that a second test was a certainty and which, 

in the end, did not eventuate.            

 

In contrast to the Chosun.com articles analysed, identifying common elements within 

Naver’s coverage was more challenging.  Being a commercially run portal site that 

sources all its news reports externally, articles from 14 different news sources were 

found in the Naver sample that included major news agencies, such as Yonhap, 

Korean television broadcasters, such as MBN, established daily newspapers, such as 

the Seoul Sinmun and online news providers, such as Naeil.com.  The diversity of 

Naver news sources, however, was not matched by a rich and detailed coverage.  A 

majority of the articles contained in the Naver sample were reports of only a few 

paragraphs in length that offered a simple description of a particular aspect of the 

North Korean nuclear issue with no analysis or editorial opinion.                 

 

Brevity, on the other hand, was generally not a feature of OhmyNews’ coverage with 

the length of many articles, particularly those written by citizen journalist ‘news 

guerrillas’, often extending into several pages.  Within the OhmyNews sample, 

roughly two-thirds of the articles were contributed by ‘news guerrillas’, with the 

remainder being sourced from outside news services, particularly the Yonhap News 

Agency, or written by OhmyNews’ professional journalists.  In qualitative terms, the 
                                                
19 (Sasŏl) Puk haeksilhŏm ihu pakkwin sesang mot ilgnŭn 'haekmang' Hanguk [Electronic (2006). 
Version]. Chosun.com. Retrieved 24/06/2008 from 
http://news.chosun.com/site/data/html_dir/2006/10/16/2006101660638.html. 
20 Ibid. 



 11 

greatest variation in the nature and content of OhmyNews’ coverage occurred within 

the articles written by ‘news guerrillas’, the features of which reflected both the 

strengths and drawbacks of this particular model of citizen-journalism. 

 

At its best, the coverage provided by OhmyNews’ ‘news guerrillas’ was able to draw 

together a wide variety of source material and provide a critical analysis of the issue.  

Some articles were noteworthy for not only utilising a wide variety of news media 

information from Korea, the United States, Japan and elsewhere, but also soliciting 

academic opinion and commentary for incorporation into their analysis and thereby 

adding to, rather than simply reinterpreting, already existing public political 

discussion of this issue.  Additionally, several articles featured progressive political 

parties like the Democratic Labour Party and civil society groups such as the 

Unification Alliance, the National People’s Alliance and Social Progressive Alliance; 

bodies whose voices, critics argue, have been sorely missing from the coverage 

provided by the conservative-dominated mainstream news media.21  Other news 

guerrilla-written editorials displayed a piercing critical insight that moved beyond 

partisan analysis and effectively critiqued both the Roh Administration’s Policy of 

Tolerance towards the North as well as point out the limitations of the more hardline 

approach being advocated by conservatives. 

 

Despite this, there were some obvious flaws present within OhmyNews’ coverage.  In 

many cases, ‘news guerrilla’ articles resembled shrill political polemics rather than 

news reports.  This was partly due to the language employed.  The racial-nationalistic 

flavour of many of these articles was highlighted through use of emotive language 

such as “the extermination of the Korean race” (Hanminjok ui chŏlmyŏl) and “the 

survival of our race” (Uri minjok ui saengjon).  Furthermore, the goals of the United 

States in the region were sometimes referred to as being part of “America’s 

hegemonic strategy” (Miguk ui paekwon chollyak).  Interestingly, the description of 

the US as a hegemon (baquan) occasionally features in Chinese media coverage but 

was not found in any of the articles contained within the Chinese sample, Chinese 

commentary being much more circumspect about the extent of US responsibility.  

                                                
21 See, for example, Kang. The Struggle for Press Freedom and Emergence of "Unelected" Media 
Power in South Korea. p. 84 and Choi. Democracy After Democratization - The Korean Experience. p. 
15. 



 12 

There were also problems with the reasoning contained within many of the Ohmynews 

articles.  The representation of progressive opinions on the issue of the nuclear test, 

including from those groups mentioned above, was often conflated with a broader 

anti-US agenda that included hostility toward US military bases and opposition to the 

then US-South Korea Free Trade Agreement negotiations.  The narrow racial-

nationalistic discourse that featured in several of the OhmyNews articles was also 

problematic in as far as it solely blamed the US and didn’t consider North Korean 

responsibility for what was, after all, a North Korean nuclear test.  The claim that 

George Bush’s ‘Axis of Evil’ speech and generally belligerent rhetoric towards North 

Korea caused North Korea to conduct a nuclear test ignored both North Korean 

efforts to obtain nuclear weapons which predate the Bush Administration, as well as 

US participation in the many years of negotiations which preceded the North Korean 

decision to conduct the test, efforts which were summarily discounted as being 

insincere. 

 

A similarly uneven treatment of Japan also featured in much of the OhmyNews 

coverage.  As with the Chinese news services, significant space was devoted to 

discussing the Japanese political-right’s utilisation of the nuclear test to promote its 

policy goals such as the revision of Japan’s Peace Constitution and the 

“transformation of Japan into a great military power” (kunsa taegukhwa).  Unlike the 

more measured Chinese coverage, however, some ‘news guerrillas’ went as far as to 

claim that broader Japanese strategy was designed to bring about a new Cold War.  

The security concerns of Japan, facing a nuclear-armed neighbour who only months 

before had provocatively test-fired several missiles into the Sea of Japan, was not 

raised in this context.   

 

Online News and the Evolution of Public Political Discussion 

 

The results of this analysis highlight the importance of national context in determining 

the nature of Internet-mediated political communication as, to a large extent, the 

nature of coverage by the five online news services analysed here reflected the 

political dynamics, institutional frameworks and political cultures of their host nations.  

In both countries, factors related to national context also point toward the contribution 



 13 

likely to be made by online news services in the future evolution of public political 

discussion.  

 

This study showed that political communication contained within the coverage of 

Chinese online news services continues to strictly conform to the political guidelines 

and interests of the Party-State.  The clear and repeated communication of Chinese 

Government condemnation of the North Korean nuclear test reflected Chinese news 

media’s ‘mouthpiece’ role, while the frequent featuring of aspects of the test such as 

the desirability of returning to the Chinese-sponsored Six-Party Talks or the dangers 

of Japanese militarisation clearly mirrored Chinese foreign policy goals.  Even with 

coverage of political issues that do not directly challenge the legitimacy of the 

Communist Party, such as the nuclear test analysed here, the daily practice of this 

form of political communication appears inseparable from Party-State regulatory 

control and ideological guidance.   

 

Unlike in Korea, where political activists and concerned citizens are able to band 

together to form collaborative organisations of citizen journalism, tight regulation of 

the Chinese online news sector has meant that citizen journalists seeking to participate 

in the creation or critique of the news are restricted to individual contributions in more 

isolated spaces of public political discussion, such as online chat forums or blogs.  

While such contributions do occasionally seep into and influence the nature of more 

popular mainstream news coverage, their voices are usually excluded from the 

production of news at this institutional level.  These characteristics point toward an 

Internet-mediated public sphere of political discussion where diversity remains 

constrained and where difference can sometimes be expressed at the margins, but 

central institutions of public political communication continue to be dominated by 

entrenched political forces.       

 

In contrast to the uniformity of China’s online news service, coverage provided by 

Korean sites differed substantially, reflecting a greater diversity of views and opinion 

that exist within the country’s freer democratic framework.   

 

As noted, coverage provided by Chosun.com reflected a conservative political 

orientation which, in some cases, was well-grounded in fair standards of reasoning 



 14 

and analysis, while in others, was not.  Yet regardless of whether this type of 

conservative opinion was underpinned by solid argumentation, it is already clear that 

this sort of conservative opinion will not dominate online public political discourse in 

a way comparable to Korea’s traditional media market.  Unlike in the television and 

newspaper sectors, conservative online news sites, such as Chosun.com, have had to 

compete with a multitude of newly-formed online news services, including the two 

analysed here, Naver and OhmyNews.  The inability of conservative media 

organisations to automatically translate their traditional media market dominance 

online has created the possibility of a more diverse Korean news media that represents 

a wider variety of voices and interests; an important development in the nature of 

public political communication in Korea.         

            

Importantly, however, diversity in the Korean online news sector has not 

automatically led to fairer, more insightful coverage containing more rigorous 

argumentation and analysis.  Naver, for example, while featuring political news from 

a wide variety of sources, as with other commercial portals, offers a service whose 

primary purpose is the maximisation of revenue-generating page views.22  As such, 

the political news analysed in this study forms only a minor part of Naver’s total 

range of information services and seems geared toward attracting, however briefly, 

the attention of Internet users before they proceed to other sections of the Naver 

website.  Some of these other sections, such as Naver’s chat and blog-hosting services, 

may help promote richer, more diverse public political communication but, because of 

the limitations noted here, its news service seems unlikely to contribute to this process 

in any substantial way.    

 

As with Naver, analysis of OhmyNews’s coverage has also shown that important gains 

in news diversity have been offset by other problems with news coverage; in 

OhmyNews’ case, the prevalence of extreme or polemical commentary unsupported 

by sound reasoning.  This reveals one of the dilemmas facing citizen journalist-based 

online news services such as OhmyNews: how to maximise news diversity by 

broadening participation in the news production process while also maintaining the 
                                                
22  Song, K.-j., Chang, W.-y., & Im, J.-b. (2006). Research Into Korean Portals and Types of Internet 
News Services: A Focus on Political and Social News (Hanguk ui Potŏl mit Intonet Nyusu Sŏbisu 
Yuhyŏng e Kwanhan Yŏngu: Chŏngch'i Sahoe Nyusu rul Chungsim uro) [Electronic Version]. Sinmun 
Palchŏn Uiwonhwae Josa Yŏngu Bogosŏ, 1-97. Retrieved 14/05/08 from www.kcfp.or.kr. p. 48. 



 15 

quality of news produced.  As the results of this analysis suggest, oversight by 

OhmyNews’ team of professional editors doesn’t seem sufficient to always maintain 

this balance.  Axel Bruns, in discussing citizen journalism projects, has argued that 

the quality of online news coverage provided by organisations like OhmyNews is 

maintained through a “publish, then filter” principle that views news not as a finished 

product, but as a continuing process of community discussion, critique and revision 

that continues after publication.23  While OhmyNews’ website facilitates the post-

publication critique and evaluation to which Bruns refers, it is problematic to assume 

that all Internet users engage with online news services in such an involved manner.  

As the nature of Naver’s news coverage suggests, many casual Internet users seem to 

be accessing online news simply to read the news and, for these users, participation in 

a continuing process of community critique and evaluation is an unrealistic 

expectation and an inadequate way to ensure that the online political news to which 

they are exposed does not suffer the problems identified in this analysis.  To venerate 

broad participation in news production while neglecting the quality of news output 

risks creating a public sphere dominated by diverse yet devalued political 

communication; what Nicholas Carr has dubbed the “hegemony of the amateur”.24   

 

A feature of OhmyNews’ coverage, and indeed a well-established characteristic of 

South Korean political culture, is the tendency to demonise difference and polarise 

opinion.  The task for those seeking to maximise the democratic potential of this type 

of online political communication is therefore to find ways of continuing to broaden 

the range of political opinion represented in the news while ensuring that such opinion 

is well argued and aims to honestly engage with difference, rather than simply 

enflame it with extreme commentary.  The development of this type of public political 

discourse, and thus a more substantive Korean democracy, is a project which, one 

expects, will take considerable time to realise. 

 

 

 

                                                
23 Bruns, A. (2008). Blogs, Wikipedia, Second Life and Beyond: From Production to Produsage. New 
York: Peter Lang. p. 75. 
24 Carr, N. (2005). The Amorality of Web 2.0 [Electronic Version]. Retrieved 20/08/2008 from 
http://www.roughtype.com/archives/2005/10/the_amorality_o.php. 



 16 

References: 

 

Administration of Internet News Information Services Provisions (Hulianwang 
Xinwen Xinxi Fuwu Guanli Guiding) [Electronic (2005). Version]. Retrieved 
16/04/2008 from http://www.cnnic.net.cn/html/Dir/2005/09/27/3184.htm. 

 
Barmé, G. R., & Davies, G. (2004). Have We Been Noticed Yet? Intellectual 

Contestation and the Chinese Web. In E. Gu & M. Goldman (Eds.), Chinese 
Intellectuals Between State and Market (pp. 79-108). London: Routledge 
Curzon. 

 
Bruns, A. (2008). Blogs, Wikipedia, Second Life and Beyond: From Production to 

Produsage. New York: Peter Lang. 
 
Carr, N. (2005). The Amorality of Web 2.0 [Electronic Version]. Retrieved 

20/08/2008 from 
http://www.roughtype.com/archives/2005/10/the_amorality_o.php. 

 
Chang, W.-y., & Lee, W.-t. (2006). Cyberactivism and Political Empowerment in 

Civil Society. Korea Journal, 46(4), 137-167. 
 
Choi, J.-j. (2005). Democracy After Democratization - The Korean Experience. Seoul: 

Humanitas. 
 
CNNIC - July 2007 Statistical Report on Internet Development in China [Electronic 

(2007). Version]. Retrieved 1/02/2008 from 
http://www.cnnic.cn/en/index/0O/index.htm. 

 
Curran, J., & Park, M.-j. (2000). Beyond Globalization Theory. In J. Curran & M.-j. 

Park (Eds.), De-Westernizing Media Studies (pp. 3-18). London: Routledge. 
 
Hung, C.-f. (2006). The Politics of Cyber Participation in the PRC: The Implication of 

Contingency for the Awareness of Citizens' Rights. Issues and Studies, 42(4), 
137-173. 

 
Huo, Y., & Li, Y. (2007). The Development of the Internet and the Challenge Faced 

by Political Thought Work (Hulianwang fazhan yu sixiang zhengzhi gongzuo 
mianlin de tiaozhan). Lilun Tansuo, 3(165), 65-67. 

 
Kang, M.-k. (2005). The Struggle for Press Freedom and Emergence of "Unelected" 

Media Power in South Korea. In J. N. Erni & S. K. Chua (Eds.), Asian Media 
Studies: Politics of Subjectivities (pp. 75-90). Malden: Blackwell Publishing. 

 
Keohane, R., & Nye, J. S. (1998). Power and Interdependence in the Information Age. 

Foreign Affairs, 77(5), 81-94. 
 
Kim, Y.-c., & Kim, K.-s. (2006). Online Storytellers: Blogging in South Korea. 

Georgetown Journal of International Affairs, 7(1), 9-16. 
 



 17 

Levin, N. D., & Han, Y.-S. (2002). Sunshine in Korea: The South Korean Debate 
Over Policies Toward North Korea. Santa Monica: Rand. 

 
Liu, X. (2005). Correctly Recognize and Reply to the Influence of Internet on 

Ideological and Political Work (Zhengque renshi he yingdui hulianwang dui 
sixiang zhengzhi gongzuo de yingxiang). Tianjinshi Caimao Guanli Ganbu 
Xueyuan Xuebao, 2, 45-46. 

 
Ma, E. K.-w. (2000). Rethinking Media Studies: The Case of China. In J. Curran & 

M.-j. Park (Eds.), De-Westernizing Media Studies (pp. 21-34). London: 
Routledge. 

 
MacKinnon, R. (2008). Flatter World and Thicker Walls? Blogs, Censorship and 

Civic Discourse in China. Public Choice, 134, 31-46. 
 
Moore, G. J. (2008). How North Korea Threatens China's Interests: Understanding 

Chinese 'Duplicity' on the North Korean Nuclear Issue. International 
Relations of the Asia-Pacific, 8(1), 1-29. 

 
National Internet Development Agency of Korea - Survey on Computer and Internet 

Usage - Executive Summary [Electronic (2007). Version]. Retrieved 
15/02/2008 from http://isis.nida.or.kr/eng/. 

 
Paek, S.-k. (2003). Political Discussion and the Internet (Chŏngch'i Tamron kwa 

Intŏnet). Seoul: Communication Books. 
 
(Sasŏl) Puk haeksilhŏm ihu pakkwin sesang mot ilgnŭn 'haekmang' Hanguk 

[Electronic (2006). Version]. Chosun.com. Retrieved 24/06/2008 from 
http://news.chosun.com/site/data/html_dir/2006/10/16/2006101660638.html. 

 
(Sasŏl) T'ongil Yŏngguwon, "dae Puk chechaega pulan yoiniran haesŏk kŏpu" 

[Electronic (2006). Version]. Chosun.com. Retrieved 21/07/2008 from 
http://www.chosun.com/editorials/news/200610/200610270480.html. 

 
Snyder, S. (2007). Responses to North Korea's Nuclear Test: Capitulation or 

Collective Action? The Washington Quarterly, 30(9), 33-43. 
 
Song, K.-j., Chang, W.-y., & Im, J.-b. (2006). Research Into Korean Portals and 

Types of Internet News Services: A Focus on Political and Social News 
(Hanguk ui Potŏl mit Intonet Nyusu Sŏbisu Yuhyŏng e Kwanhan Yŏngu: 
Chŏngch'i Sahoe Nyusu rul Chungsim uro) [Electronic Version]. Sinmun 
Palchŏn Uiwonhwae Josa Yŏngu Bogosŏ, 1-97. Retrieved 14/05/08 from 
www.kcfp.or.kr. 

 
Tao, C. (2007). The Impact of the Internet and the Modernisation of Political Thought 

Work (Hulianwang chongji yu sixiang zhengzhi gongzuo de yushi jujin). Lilun 
Tansuo, 2(164), 73-74. 

 
Yang, S.-M. (2002). The Media Tax Probe and Media Reform in South Korea. 

Harvard Asia Quarterly, 6(1), 31-36. 


